Alla inlägg den 26 januari 2008

Av Hasse - 26 januari 2008 23:22

tjock fett... Ett öga rött är just avverkad... mycket bra film!

Det var länge sen jag såg en så bra svensk film faktiskt, den är ett intressant inlägg i debatten om var vi är och vad våra problem faktiskt är... rotlöshet, icke-deltagande och allmän frustration om vem vi faktiskt är och vad vi vill bli/vara.


Att vara en del av samhället och kunna påverka oavsett var vi kommer från och vår samhällsstatus är ett av våra viktigaste problem att lösa. Utanförskapet är faktiskt det som skapar de värsta krockarna i vårt samhälle... förortsunge, arab, stureplansbrat, medelklassunge, flykting, gråsosse, aktivist, nörd alla söker sin plats i samhället och för många hamnar snett för att de har ingen som tar dom på allvar, lyssnar på riktigt, ger goda råd, tar ansvar...


Jag vill se ett samhälle som aktivt stöttar eget tänkande, delaktighet, medkänsla. Att öppna våra fritidsgårdar igen med personal och utrustning för aktiviteter, några som ungarna kan respektera för att de inte dömer, som ger möjligheter att uttrycka och utveckla sig som inte ser dig som ett problem eller en klient som ska hanteras. Jag vill se arbetsgivare som är färgblinda, som faktiskt är intresserade av sina anställda och vad de kan ge till kollegor, kunder och samhälle. Jag vill se tränare i sporter som inte bara söker elitsatsningar som vill se idrotten som ett sätt att fostra gemenskap inte vi och dom!


Vad gör jag i det hela? För lite förmodligen för jag har så stor familj men jag  och min fru försöker ge mina barn riktlinjer för vad som är medmänsklighet och medkänsla. Vi har öppna dörrar för barnens kompisar och vi försöker vara öppna för nya åsikter.


Vad gillar jag inte? Inskränkthet, Intolerans, Rasism... Ja... Korkade människor med andra ord...


Med andra ord se film!



Ovido - Quiz & Flashcards